Dutch Blues Foundation | op zoek naar nieuw bestuur

Nieuw bestuur Dutch Blues Foundation

Het bestuur van de Dutch blues Foundation heeft de afgelopen jaren keihard gewerkt en een stevig fundament gelegd voor een mooie toekomst voor de blues in Nederland, nu is het tijd om het stokje over te dragen. De huidige voorzitterKaren Neumann zegt daarover : “We zijn op het punt gekomen dat iedereen in het bestuur een andere richting op gaat, zo gaat dat in het leven. We zijn klaar om het over te geven aan iemand anders. Een nieuw bestuur moet zich richten op hetgeen zij in gedachten hebben met nieuwe energie. Het zou fijn zijn als de voorzitter iemand is die toegang heeft tot de grote media instanties, dat verdient de blues in Nederland. Iemand die weet hoe er geld gegenereerd kan worden waarmee er mooie initiatieven tot stand kunnen komen. Iemand die tijdens de challenges een verbindende factor is, de liefde voor de blues uitstraalt en hart heeft voor één van de mooiste families van Nederland.” Nieuwsgierig naar een van de functies binnen het bestuur van DBF? Lees het interview met de drie uittredende bestuursleden hieronder of mail naar: office@dutchbluesfoundation.com

De Dutch Blues Foundation [DBF] is in oktober 2009 opgericht ter promotie van de blues en bluesmusici. Met als doel talentvolle muzikanten een podium bieden, zorgdragen voor erkenning van bluesmuzikanten en een bijdrage leveren aan de bekendheid van de Blues in Nederland door middel van het samenbrengen van musici, organisatoren, platenlabels en media. Na bijna 12,5 jaar aan het roer te hebben gestaan van de Dutch Blues Foundation vindt het huidige bestuur het tijd om plaats te maken voor een nieuwe lichting. Zijn alle doelen bereikt, is er ruimte voor groei en hoe begon het eigenlijk? Deze vragen legden we voor aan voorzitter Karen Neumann, penningmeester Marcel van der Linden en secretaris Lianne Ruijgrok.

Zangeres Karen Neumann komt eind jaren negentig als International Sales Manager vanuit de VS naar Nederland en zet haar zangcarrière voort in Nederland. In de scene komt ze Eric-Jan Overbeek alias Mr. Boogiewoogie tegen. Eric-Jan – die regelmatig naar Tucson Arizona reistweet haar te vertellen over het bestaan van de International Blues Foundation [IBF]. Karen: “Ik had opgemerkt dat het niveau van de Nederlandse muzikanten heel erg hoog was, over de hele linie en in de bluesscene ook. Ik was in de VS helemaal niet betrokken bij een bluescene en wist ook niet dat IBC een grote rol speelde in die scene. Om deel te mogen nemen aan de IBC diende een band of muzikant aangemeld te worden door een stichting. In al mijn naïviteit zei ik laten we dan een foundation beginnen en als een echte entrepreneur ging ik van start.”

Marcel: “Omdat ik met Eric-Jan theatershows organiseerde, stelde hij voor om mij daarin te betrekken en zo hebben we met zijn drietjes Stichting Blues Nederland opgericht. Als je zoiets doet moet je gelijk alles beetpakken.” Karen: “We zijn gestart met alle inachtnemingen van de regels gebaseerd op die van de IBF in Memphis. Stel dat we kunnen bewerkstelligen dat we meerdere bands de fantastische kans geven om naar de VS te gaan, dat zou toch geweldig zijn? Ik belde de voorzitter van de IBC Jay Sieleman en vertelde dat we als DBF een afgevaardigde wilden sturen naar Memphis. We werden met open armen ontvangen en vanaf dat moment waren we gevalideerd en bestond de DBF.” Marcel: “In Amerika reiken ze al jaren awards uit, hebben ze een indrukwekkende Blues Hall of Fame en een Blues in the Schools project. Al die programma’s wilden we opnemen in de stichting. Met Karen ben ik in Duitsland gaan kijken bij de eerste Duitse Blues Challenge om een idee te krijgen hoe wij het konden aanpakken.”

In 2010 worden daadwerkelijk de structuren neergelegd voor de DBF en een eerste Dutch Blues Challenge, met hulp van Marcels vrouw en Lianne, die destijds Eric-Jan zijn partner was.

Lianne: “We waren niet bekend met deze materie maar zijn met z’n allen uit gaan zoeken: wat willen we en wat is het doel, de doelgroep, hoe ziet zo’n evenement eruit en is het financieel haalbaar? Dat hebben we toen concreet gemaakt in een beleidsplan en een daarbij behorende draaiboek. Doordat we in Nieuw-Vennep zijn begonnen, onze eigen regio, kwamen we bij de gemeente Haarlemmermeer in aanmerking voor een opstartsubsidie.”

Marcel: “Wij wilden alle facetten van de blues bij elkaar te brengen, een podium bieden voor muzikanten die willen investeren in zichzelf en de ambitie hebben om zich ook op internationale podia te laten zien. Bringing the Blues Together is daarom onze slogan.”

Blijk van waardering

Terwijl de DBF in de steigers staat geeft de International Blues Foundation in Memphis de DBF toestemming om in februari 2011 mee te doen met een band en een solo-act aan de IBC zonder daarvoor een Nederlandse voorronde te houden. De band King Mo en de solo-act Ralph de Jongh worden door een vakkundige negenkoppige adviesraad unaniem aangewezen voor deze eer.

Bestuur DBF | Foto: Gonnie Beers Herfst

In hetzelfde jaar als de DBF, start ook de European Blues Union die al snel een datum voor de eerste European Blues Challenge lanceert op 18 maart 2011. Daar komt de hele Europese bluesscene bij elkaar: programmeurs, boekers, media en platenlabels. De uitgelezen kans om voor het eerst de Nederlandse blues te promoten in Europa. België weet met Howlin’ Bill de allereerste EBC te winnen. Een maand later rijkt de kersverse DBF de allereerste blues awards uit aan de vooraf genomineerden en Harry Muskee en Oscar Benton worden als eersten aan de Dutch Blues Hall of Fame toegevoegd. Lianne: “Helemaal in het begin is er gekeken of we per regio een echte blueskenner aan de raad van advies konden binden. We hadden een deskundige kring van mensen nodig die weet wat er leeft en ons konden voeden op inhoud. Naast een challenge wilden we namelijk ook talent waarderen met een award. In Amerika was dat heel gewoon maar hier vonden ze dat een beetje gek: gaan we elkaar ineens prijzen geven, het is toch geen wedstrijd?”

Marcel: “Wat we ook vaak hoorden was: ik heb hem wel gewonnen maar die ander, die ook genomineerd was, heb ik veel hoger zitten. Dat is de bescheidenheid van de Nederlanders maar wanneer ze een award in ontvangst namen waren ze er stiekem toch wel heel blij mee. Het is toch een blijk van waardering. Veel van de doelen die we hadden gesteld hebben we in het eerste jaar al bereikt en de DBF werd goed ontvangen. Harry Muskee, Oscar Benton en Johan Derksen kwamen allemaal langs en de Blues Hall of Fame vulde zich met grote namen.”

Big Bo wint een van zijn vele awards. Foto: Kuno Mooren

Europees bluespodium

Onder toeziend oog van de Amerikaanse voorzitter Jay Sieleman en een vakkundige jury gaat de eerste Dutch Blues Challenge op 2 oktober 2011 van start in de Rustende Jager in Nieuwe-Vennep met 8 bands en 3 solo/duo-acts. Elke band krijgt 20 minuten de tijd om hun muzikale vaardigheden, uitstraling en blues inhoud te laten horen en zien. Lianne: “In eerste instantie werd er met enige argwaan gekeken naar de blues challenge. Het wedstrijd element in de muziek vond men best lastig, opeens zit er een jury naar de bands te kijken. In de loop der jaren is men er wel anders naar gaan kijken en deden er bands mee die anders misschien nooit in Memphis waren gekomen. Misschien is deelname in Memphis niet eens hetgeen waar ze het meest aan hebben, het is vooral een beleving, de bakermat van de blues, spelen in B.B. Kings Blues Club, ontmoeten van bekende muzikanten, jammen etc. Het feit dat je ineens in Noorwegen, Polen Spanje of Zwitserland op een Europees bluespodium staat te spelen, dat is interessant.” Marcel: “De Europese contacten zijn eigenlijk waardevoller dan de Amerikaanse. In Europa hebben we, mede dankzij Karen, een goed netwerk. Maar uiteindelijk moeten de bands het wel zelf doen, wij bieden ze de handvatten en willen ze aan alle kanten helpen.”

Op de kaart

Het bestuur -enige tijd aangevuld met Jannie van Doorn en Dirk de Hen- stopt al jaren uren en uren per week in de stichting om procedures te stroomlijnen en nieuwe ideeën uit te werken. Ze vertegenwoordigt de Nederlandse blues tijdens alle challenges, zit nooit stil en kijkt altijd vooruit met zichtbaar resultaat.

Karen: “We zien het ook als een bedrijf. Er waren nog geen regels toen we begonnen, maar die hebben we gecreëerd, we moesten telkens vooruit denken. En dat alles zonder grote financiële middelen, we zijn gewoon een filantropische instelling en kunnen dit niet doen zonder de inzet van onze vrijwilligers.” Lianne: “Opeens sta je op de kaart en dan wordt er nog meer van de Blues Foundation verwachten. Dat kan je heel negatief labelen door te zeggen: we krijgen commentaar op wat we niet doen. Je kan het ook omdraaien: er wordt meer van jullie verwacht, jullie zijn niet meer weg te denken. Zo hebben we er met elkaar ook naar gekeken.” Marcel: “Het liefst zouden we als stichting alle kosten willen betalen omtrent een internationale challenge, maar wanneer je naar Memphis gaat moet je er vanuit gaan dat je dat als muzikant zelf betalen. Bij Fonds Podiumkunsten hebben we vele jaren subsidie aangevraagd waarmee we bijna alle reiskosten hebben kunnen vergoeden.” Lianne: “Voor die subsidie moet je wel kunnen aantonen dat je al een gerenommeerde artiest bent die veel optredens heeft. Het duo Robbert Fossen en Dave Warmerdam waren in 2017 net gestart en kwamen dus helaas niet in aanmerking voor deze subsidie. Er zijn ook bands geweest die via crowdfunding hun reiskosten bij elkaar gesprokkeld hebben en één van de bands heeft zelf als stichting een subsidie aangevraagd.”

Nieuwe procedure

De jaarlijkse Blues Challenge brengt prachtige winnaars voort: The Mudbirds, Sugarboy & The Sinners, Robbert Fossen & Peter Struijk, Herbie & the Guitarguy, Detonics, Robbert Fossen en Dave Warmerdam, Leif de Leeuw Band, John F. Klaver Band, Phil Bee’s Freedom, The Dynamite Blues Band, Big Bo, Ralph de Jongh, Ragtime Rumours en natuurlijk Mr. Boogie Woogie. Op de bluesdag worden elk jaar de awards uitgereikt in de categorieën blues-act, bijzondere prestatie, young talent, album, muzikant en keeping the blues alive. In 2019 worden de bluesdag en de blues challenge samengevoegd tot één evenement. Met voortschrijdend inzicht worden ook de criteria voor het winnen van de awards geherstructureerd.

Lianne: “We hebben diverse brainstormsessies gedaan om te kijken hoe we de toekenning van de awards anders op konden zetten. Daar is een hele nieuwe procedure uit voortgekomen met name voor de muzikanten- en band-awards. Gitarist en bluesconnaisseur Kees Dusink heeft ons daar heel erg goed bij geholpen.”

Marcel: “Voorheen ging de adviescommissie door het land door om te kijken welke bands en muzikanten in aanmerking kwamen voor een award en daar mocht het publiek een stem op uitbrengen, meer een soort publieksprijs. We wilden het meer waarde geven waarna Kees met ruim zestig muzikanten heeft gesproken om input te krijgen voor een systeem waarin je maar één keer een award kan krijgen, een soort ‘lifetime achievement’ award. Omdat op een gegeven moment iedere keer dezelfde bands en muzikanten werden aangedragen en de interesse steeds minder werd. We hebben het één jaar op deze wijze kunnen doen, toen was daar opeens corona.”

Dynamite Bluesband klaar voor de IBC en EBC. Foto: Kuno Mooren

Datzelfde coronavirus gooide roet in het eten voor het 10-jarig jubileum van de DBF en de European Blues Challenge die in Nederland gehouden zou worden op 17 en 18 april 2020 in het Zaantheater in Zaanstad. Lianne: “We hadden wel heel erg graag ons jubileum gevierd en de Europese Blues Challenge 2020* georganiseerd in Nederland. Het was al een hele struggle om die binnen te halen en op een gegeven moment stond het allemaal op de rit. De merchandise lag in de kast, de vrijwilligers waren geregeld en we hadden er allemaal heel veel zin in. Ruim van tevoren doe je al een bid om het te organiseren en laten we hopen dat we het in 2023 of 2024 nog eens over mogen doen.”

*[lees ook het interview in editie 20 van Dé Blueskrant met voortrekker Dirk de Hen]

een jonge Guy Smeets | Foto: Marco van Rooijen Bluesmagazine

Blues is een levend organisme

De kernpodia en grotere festivals in Nederland programmeren de laatste jaren meer en meer blues gerelateerde bands en veel jonge muzikanten weten zich in de picture te spelen met muziek die de wortels van de blues in ere houden. De band Ragtime Rumours wint in het Noorse Hell zelfs de European Blues Challenge. Wanneer de DBF daar een aandeel in heeft gehad loopt het bestuur er in ieder geval niet mee te koop. Lianne: “Dat zal wel een combinatie van factoren zijn, ik wil niet beweren dat zonder ons podium Ragtime Rumours het niet gemaakt zouden hebben. Die deden het al hartstikke goed. Het winnen van de EBC vond ik echt de kers op de taart.”

Marcel: “We denken in ieder geval niet in termen van: dat hebben we mooi geflikt. Wij hebben altijd van het begin af aan gezegd, we ondersteunen de blues in de breedste zin van het woord. Ragtime Rumours is geen traditionele bluesband en wonnen toch de EBC. De discussie: wanneer is blues nog blues hebben we op dat moment afgesloten. Voor het behoud van de blues moet je het breder zien en ook de ontwikkelingen die een andere kant op gaan blijven ondersteunen.” Karen: “Blues is een levend organisme, daar waar de gemiddelde leeftijd van de musici 50 plus was zien we daar nu verandering in. Guy Smeets kennen we al vanaf dat hij 12 was, Dave Warmerdam was ook net oud genoeg om naar de IBC te mogen.” Lianne: “Je ziet dat de bands die meedoen aan de challenge ook steeds jonger worden. Dat stuur je niet maar dat vind ik wel heel leuk en zo’n Young Talent Award heeft dan ook echt toegevoegde waarde.” Karen: “De bluesstijlen zijn ook uitgebreid en de meeste bands zijn erg origineel en hebben een eigen stijl met respect voor de oude meesters. Het houdt de muziek fris en innovatief en gelukkig zien we ook steeds meer vrouwen op het podium.”

Veel gerealiseerd

Karen: “We hebben in de afgelopen 12 jaar heel veel doelen bereikt. We hebben bands die meededen aan de DBF op grote festivals gezien en ze reizen naar Europa zien maken en platencontracten zien krijgen, daarnaast stonden velen regelmatig met Internationale bluesartiesten op het podium. We hebben awards uitgereikt een prachtige Blues Hall of Fame gecreëerd. We hebben bands een voorzet gegeven en de meesten hebben de bal daarna ingekopt.” Lianne: “Groeien is eigenlijk niet echt het doel geweest, eerder hoe kan je het breder trekken en je  doelgroep verbreden. Gaandeweg zorgen de bands zelf voor een kraam op de bluesmarkt tijdens de DBC en de EBC waarin ze zichzelf promoten. We doen het internationaal heel goed op blues gebied.

Dynamite Blues Band werd tijdens de laatste EBC derde, de Nederlandse bands laten zien dat ze ambitie hebben en laten echt hun stem horen.” Karen: “We hebben veel gerealiseerd, maar het Blues in the Schools project heeft nog aandacht nodig, daarvoor kunnen we alle nodige expertise gebruiken.”

Lianne: “Er zijn een aantal mooie initiatieven gestart hieromtrent waaronder het Blues4Kids programma van Big Bo en Vera van Faassen maar het ontbreekt ons aan iemand die er zijn tanden in kan zetten.”

Dutch Blues Foundation | Bringing the Blues Together

https://www.dutchbluesfoundation.nl/

Help je de DBF mee om een nieuwe bestuur te vinden? stuur dan een mail naar office@dutchbluesfoundation.com