King of the World – Na 10 jaar nog steeds magisch

Een supergroep is een band waarvan de leden reeds succesvol zijn geweest als soloartiest, of als lid van één of meerdere andere bands hun sporen verdiend hebben. Hoewel de term meestal gebruikt wordt binnen de rock- en popmuziek, geldt dit ook voor andere genres. In 1969 bestempelde Rolling Stone-redacteur Jann Wenner de band Cream als eerste supergroep en de band wordt vanaf dat moment gezien als prototype groep die kort bestaat, maar flink gehyped wordt. Cream bestond uit Eric Clapton, Jack Bruce en Ginger Baker, die na drie jaar en vier albums uiteengingen. Gitarist Clapton en drummer Baker richtten daarna de bluesrock-supergroep band Blind Faith op, met Steve Winwood [Spencer Davis Group en Traffic] en bassist Ric Grech.

King Of The World | Foto Mark van Stokkom

De term supergroep zou ontleent kunnen zijn aan het album Super Session van Al Kooper, Mike Bloomfield en Stephen Stills uit 1968. De samenwerking tussen Crosby, Stills, Nash & Young, de bands Bad Company en Traveling Wilburys zijn voorbeelden van supergroepen evenals de Nederlandse samenwerking tussen Boudewijn de Groot, George Kooymans en Henny Vrienten onder de naam Vreemde Kostgangers. Het is een hele kleine vangst uit de grote vijver aan supergroepen om de term te duiden. Wanneer in 2012 Erwin Java [Cuby + the Blizzards], Fokke de Jong [Normaal] toetsentovenaar Govert van der Kolm [Monster Mike Welch, Flavium] en Ruud Weber [Albatross, Snowy White] zich verenigen in de band King of the World is een nieuwe Nederlandse bluesrock-supergroep geboren.

Blues is onze basis

Ruud Weber | Foto Nineke Loedeman

King of the World heeft in de afgelopen jaren volledig waar gemaakt wat van een supergroep verwacht wordt. Ondanks personele wisselingen heeft de band nooit ingeboet aan energie, drive en creativiteit of concessies gedaan aan de oorspronkelijke uitgangspositie vertelt zanger-bassist Ruud Weber. “Onze stijl is breed maar de blues is onze basis, we voelen ons thuis in de bluesscene. Het zit nu eenmaal ook in onze muziek. In dit circuit draaien we lekker en onze fans vinden we daar ook. Onze muziek swingt, het is dansbaar en live is het entertainend. Er is altijd ruimte voor improvisatie tijdens liveshows. Solo’s worden gewaardeerd, maar de nodige rustpunten ook. Misschien is onze muziek wel vergelijkbaar met Little Feat, al wil ik ons niet rechtstreeks vergelijken met deze helden maar het heeft in ieder geval dezelfde vibe.”

Slow Down

Vanaf het begin met Erwin Java en Fokke de Jong tot aan de huidige bezetting met de Belgische gitaarvirtuoos Stef Delbaere en drummer/zanger Marlon Pichel staat King of the World voor kwalitatieve roots en rhythm & blues van de bovenste plank. De band bouwde een dijk van een reputatie op, zowel in de studio als op het podium. De eerdere vijf albums vielen louter lovende recensies ten deel en de vele shows in binnen- en buitenland op podia zoals het North Sea Jazz Festival, Ribs & Blues, Vienna Spring Blues Festival, Paradiso en andere Nederlandse poptempels, hebben de ijzersterke live-reputatie in beton gegoten. Naast de erkenning van het publiek mocht de band ook vele Blues Awards in ontvangst nemen [o.a. beste toetsenist, beste drummer, beste bassist, beste gitarist en beste band]. King of the World was meerdere malen te zien en te horen in nationale TV- en radioshows. King of the World bestaat 10 jaar en de heren pakken groots uit met het nieuwe album Royal Ten dat uitkwam op 25 februari jl. Frontman Ruud Weber neemt de tijd om het proces van schrijven in lockdown en het uitbrengen van het album uit de doeken te doen. “We hebben veel te lang op droog zaad gezeten”, zegt Ruud weemoedig. “Het waren bizarre tijden en dat vond ik mentaal best zwaar. We willen nu 2021 vergeten en we zetten alles op 2022 met een fantastische nieuwe plaat. Toch blijft de onzekerheid aan me knagen.

De release-tour komt eraan maar we weten niet waar we aan toe zijn. Wat blijft erover na de opstart, kan de horeca nog een bandje boeken, worden de shows weer doorgeschoven, iedereen wacht met spanning af. Die eerste lockdown hadden we nooit zien aankomen. We hadden de kinderen thuis en gaven ze les. Omdat de wereld plotsklaps stil was komen te staan, gaf het ook iets van rust. Tijd voor jezelf, tijd voor het gezin, het liedje Slow Down schreef ik daarover.  Toen het weer kon organiseerden we enkele Slow Down Sessions, waar we een boel energie in gestoken hebben. Deze intieme shows hebben we helaas maar een aantal keren kunnen doen. Mooie sessies met onze muziek waarin we ons verhaal vertelden en waarin mensen ook vragen mochten stellen, een hele creatieve manier om toch op te kunnen treden. Dat doet deze corona tijd met creativiteit, het heeft me wel wakker geschud en me geïnspireerd maar toen kwam de tweede lockdown.”

Foto: Hans Schoo

Controlerende factor

Ook al groeit Ruud niet op in een muzikaal gezin toch raakt hij als kind al vroeg gefascineerd door muziek. Een oudere neef introduceerde bands als Pat Travers, Deep Purple, Led Zeppelin en zelfs KISS aan Ruud. Thin Lizzy wordt zijn favoriet. Ruud wordt in zijn eerste bandje per toeval bassist, of misschien moest het juist zo zijn. “Basgitaar past ook het beste bij me, dat heeft wellicht met mijn persoonlijkheid te maken. Het is een instrument dat heel goed bij mij past, een instrument wat de basis draagt, wat de organisatie houdt, wat de controle heeft over het gebeuren”, vertelt Ruud enkele jaren geleden aan Nicolette Johns van ‘The Blues Alone’. Ruud houdt in alles graag het overzicht. Hij is de controlerende factor en song- en tekstschrijver binnen King of the World.

Ik moest gewoon spelen

Ruud Weber | Foto: Rob Sneltjes

Ruud gaat Jazz studeren in Hilversum maar voelt zich niet op zijn plek op de opleiding, hij wil gewoon in een bandje spelen. Hij wordt per toeval gevraagd door Barry McCabe van de Ierse bluesrock-band Albatross om te gaan touren door Frankrijk. Ruud weet meteen dat dit het leven is dat hij voor ogen heeft. Het wakkert zijn liefde voor de vrije muziek aan, jazz, blues en roots. Alle stijlen die hij met King of the World al tien jaar in een unieke mix ten gehore brengt. “Voor mijn 14e jaar was er niets wat mij vasthield. Vanaf het moment dat ik begon te spelen in mijn eerste bandje bestond er voor mij niets anders meer. Noodgedwongen moest ik rond mijn dertigste stoppen omdat ik last van oorsuizen kreeg, tinnitus om exact te zijn. Ik dacht dat ik nooit meer kon spelen. Maar na een jaar werd ik écht gek en ben ik voorzichtig akoestisch gaan spelen en dat voelde als een euforisch moment.

Langzamerhand bouwde ik het weer op en kon ik met oordoppen in weer doen wat ik het allerliefste doe. Ik moest gewoon spelen. Het kostte enige tijd om me helemaal comfortabel te voelen op het podium met die oordoppen in, maar op een gegeven moment was ik er zo aan gewend dat alles weer vertrouwd voelde op het podium. Enige tijd later werd ik gevraagd om bij Snowy White in de band te spelen, alsof het zo moest zijn.”

Volwaardige band

Sinds 2012 is King of the World het stabiele fundament onder Ruuds muzikale carrière, zelfs wanneer Erwin Java in 2018 vertrekt en zich voegt bij de band die de theatertours van Johan Derksen van glans voorziet, gelooft Ruud nog steeds in zijn KOTW. “Alles is open geweest vanaf het moment dat Erwin vertrok uit ons democratische bandje”, geeft Ruud toe. We hebben in 2012 een vliegende start gemaakt en In de jaren erna hebben we zoveel opgebouwd, dat wilde ik niet weggooien. In eerste instantie zijn we met z’n drieën onder de naam Kings Rhythm Crew op pad gegaan met Kid Ramos, Sean Webster, Matt Schofield en JB Meijers maar we wilden absoluut door met King of the World. Dat kon alleen wanneer we dezelfde magie als voorheen zouden voelen. We gingen actief op zoek naar een gitarist en zijn gaan praten met Leif de Leeuw, maar volledig terecht wilde hij zich richten op zijn eigen geweldige band. Leif gaf ons een tip over een hele goede gitarist uit België die hij kende van zijn opleiding, Stef Delbaere. Met Stef voelde het direct goed, dat soort dingen voel je binnen vijf seconden. Stef is een jonge gast die alles heeft, hij heeft de skills, de juiste achtergrond en hij houdt van blues. Stef Delbaere wordt door Gitarist Magazine tot de top van de beste blues-rock gitaristen uit de Benelux gerekend. Kortom, de magie was er weer en we waren weer een volwaardige band. Twaalf jaar geleden was ik de op één na jongste in de band, nu ben ik de oudste. Dat is het mooie van muziek, het is tijdloos en gaat over alle generaties heen. Wanneer je dezelfde passie en drive hebt zal je altijd die connectie vinden met elkaar, ongeacht de leeftijd. Het feit dat ik niet eens precies weet hoe oud Stef is, zegt genoeg. Met Stef erbij merken we wel dat we nu ook wat jonger publiek trekken maar uiteindelijk is het de urgentie om te spelen dat alles overstijgt.”

Band afford

In 2020 voegt drummer Fokke de Jong zich bij zijn voormalig KOTW-maatje Erwin Java en neemt Marlon Pichel de plaats op de drumkruk in bij King of the World. “Marlon, die nu twee jaar bij de band zit werd steeds meer onderdeel van de band. Hij is geweldige drummer en een even geweldige zanger. Hij heeft goede ideeën en dat bevordert de creativiteit. Zo werkt dat nu eenmaal met nieuwe bandleden, je krijgt andere interactie en in voorbereiding naar de nieuwe plaat was dat fantastisch. Tijdens het maken van het vorige album Connected was Stef Delbaere net nieuw in de band en nu, na bijna vier jaar, is hij niet meer weg te denken binnen de band. Wij vinden het belangrijk dat een band ook een échte band is en dat iedereen een even groot aandeel heeft. We werden dus een steeds hechter team en ik kan zeggen dat dit nieuwe album écht een band afford is. King of the World bestaat uit vier fantastische muzikanten, ieder heeft zijn eigen expertise en Govert is de muzikale wizard binnen de band. Daarnaast zijn het ook nog eens hele fijne jongens. Je moet het naast en achter het podium ook met elkaar kunnen vinden.”

Marlon Pichel & Ruud Weber | Foto: Danny v/d Weck

Royal Ten

Op het jubileumalbum Royal Ten laat King of the World zich horen als een geïnspireerde, energieke band met volledig eigen werk, geschreven in de Corona periode. De bandleden zaten gedwongen thuis en verwerkten dat samen, vanaf het moment dat het weer mocht, in nieuwe intense liedjes waar de drang om te spelen van afdruipt. De noodzaak om samen muziek te maken is zo sterk dat de songs uit je speakers knallen. “Wanneer je uit je comfortzone wordt getrokken door de situatie in de wereld, is alles anders dan normaal”, zegt Ruud als ervaringsdeskundige. “Het werd een uitgerekte schrijfperiode en natuurlijk heeft Corona invloed gehad op het schrijfproces. Het nummer Pressure, gaat bijvoorbeeld over de druk die deze periode uitoefent op een mens en de polarisatie die daarmee gepaard gaat. Ik ben tijdens de lockdown ook voor het eerst gaan opnemen met behulp van de computer. Normaal schrijf ik een liedje op mijn gitaar of basgitaar, volledig op intuïtie, maar tijdens de lockdown heb ik met beats gewerkt en thuis in diverse lagen opgenomen. Zo kon ik anders gaan zingen en anders spelen. Zingen en spelen zijn vaardigheden dat ik los van elkaar niet zo goed kan. Die twee dingen gaan voornamelijk samen.

Zingen en niet spelen is heel raar voor mij, de timing van mijn zang zit namelijk precies tussen twee basnoten in. Basnoten die alleen ik kan spelen anders wordt het niets. Toch reageerde ik op de mogelijkheden die de computer mij bood waardoor sommige liedjes toch wat anders uit de verf kwamen. Ik kan niet exact benoemen wat er is veranderd want ik zit er nog middenin voor mijn gevoel, objectief zijn vind ik daarom nog wat lastig. Tekstueel zit er in ieder geval meer diepgang in. Ik heb in deze nieuwe nummers echt mijn verhaal kunnen vertellen. Muziek moet voor mij inhoud hebben, een boodschap overbrengen. Voor mijzelf wordt het dan ook veel interessanter om te zingen. De nummers Soul Searching en Love Motel zijn als een soort jam in de studio opgenomen. Het gebeurde daar ter plekke, het is heel écht. Net als op het podium, daar zijn we altijd echt, als ik het zo mag zeggen. Daar kan en mag alles gebeuren. Ik heb mijn hele muzikale carrière de muziek gespeeld die ik wilde spelen, nooit iets tegen mijn zin in. Blues, roots en rock. Ik vind heel veel dingen geweldig om te doen, maar met King of the World spelen is werkelijk magisch.”

Ultieme Ambitie

Sinds 4 februari is King of the World op pad om het nieuwe album te promoten. Op 14 april wordt in de Boerderij in Zoetermeer het officiële 10-jarig jubileum gevierd waarbij diverse gasten, waaronder Matt Schofield, aanwezig zijn. De show wordt deze avond ook op video vastgelegd. “Daarna gaan we een paar weken met Matt Schofield op tour. Hij staat bovenaan in de eredivisie van blues en jazz, hij is van wereldniveau. Met hem spelen is een grote uitdaging, daar moet ik echt mijn best voor doen. Bij mij moet alles wijken voor de muziek. Is dat blinde ambitie, dat weet ik niet. Zo blijf ik in ieder geval groeien, dat is misschien de ultieme ambitie; persoonlijke ontwikkeling, altijd blijven groeien en die groei hoor je absoluut op ons nieuwe album.”

Via de website kingoftheworld.eu is het album Royal Ten te bestellen in juli wordt het album ook op vinyl uitgebracht. De nieuwe single Eyes of a Child kreeg in de tweede week van februari bij Radio Veronica Veronica’s Oorkonde waardoor de single die hele week meerdere keren per dag te horen was. Met andere woorden, King of the World is op stoom.

Tour King Of The World

14 april 2022 | Boerderij

KOTW & Friends 10th Anniversary Show – Zoetermeer | Matt Schofield, Shirma Rouse & Big Pete)

15 april t/m 2 Mei

Matt Schofield & KRC Tour (Ruud, Govert & Marlon) nl/ger/den

7 mei 2022 | Blues, Beer & BBQ

KOTW – CD-tour – Heerde (NL)

11 juni 2022 | De Noot

KOTW CD-tour – Hoogland (NL)

12 juni 2022 | Blues Moose Live

KOTW CD-tour – Video Live opname – Groesbeek (NL)

25 juni 2022 | Hoge Stoep Festival Blues & Rock

KOTW – CD-tour – Sint-Michielsgestel (NL)

26 juni 2022 | Amer

KOTW CD-tour (middag) – Amen (NL)

KOTW CD-tour (avond) – Amen (NL)

16 juli 2022 | Big Rivers Festival

KOTW CD-tour – Dordrecht (NL)

Livestream: Bibelot Presents King Of The World 24 april 2021

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.